Der har i mange år været en tradition for amatørteater i Fensmark. Man har de første optegnelser fra 1937 hvor Fensmark Idrætsforening begyndte at spille dilettantkomedie en gang årligt i Forsamlingshuset. Og det fortsatte som en fast fornøjelse helt op i 1960`erne.

I slutningen af 70`erne var Volmer og Gunhild Krohn kommet til egnen. De indledte samarbejde med De Dysted Spillefolk, som holdt til i det nedlagte forsamlingshus, som nu var blevet overtaget af Holmegaard Kommune. Her mødte de så en anden ildsjæl, nemlig Bente Hedegaard. Og omkring dem blev det hele så bygget op.

Det nedlagte forsamlingshus havde nu taget navneforandring til Folkemusikhuset. Her startede man så HAT, der er medlem af Storstrøms Folketone, der er paraplyorganisation for alle foreningerne i huset. 

Man startede med lidt revy og i 1980 blev vores perle så opfundet - også af de tre. Det handler nemlig om julekomedien" Hvordan det alligevel blev jul i det gamle forsamlingshus". I daglig tale "julekomedien". Den har så eksisteret lige siden og opføres hvert eneste år i december. I 2004 for 25. gang. 

Det er et tilløbsstykke uden lige, og vi sælger alle 6 forestillinger ud på et par timer en eftermiddag i november hvert år. De medvirkende er både børn og voksne. Flest børn. Mange af børnene fra de første forestillinger i firserne har deltaget som voksenskuespillere siden hen. Det er et arrangement, der ud over skuespillere, giver arbejde til en bred kreds af forældre og andre uhyre aktive mennesker, som slet ikke mere kan forestille sig en jul uden hele dette menageri.

Vi kan ikke nævne julekomedien uden at nævne HAT´s børnegruppe, der har eksisteret siden starten af firserne også med Gunhild, Bente og Volmer som primus motor. Der spilles et årligt stykke - altid med sang dans og musik. Man turnerer i Sydsjælland med dette årlige stykke. Ledelsen er efterhånden overtaget af Anette Funch med god hjælp fra mange forskellige.

Vi arbejder i forholdsvis korte perioder med en opsætning. Bortset fra lidt kor- og sangtræning før sommerferien kører vi hårdt på i ca. 2½ måned for så at have en spilleperiode på ca. 14 dage. Så kan intensiteten fastholdes og nerven i stykket er virkelig til stede. Det giver ikke megen tid til pjank og pjat i øveperioden, men vi tager revanche efter forestillingerne.

Vi har fået et meget stort trofast publikum til alle disse forestillinger, og da vi i efteråret 1997 spillede Sommer i Tyrol, ja, da havde vi udsolgt til 9 forestillinger 14 dage før premieren. Vi har i de senere år spillet stykker, som enten er skrevet af Bente Hedegaard eller bearbejdet på det kraftigste af samme. 

Vi går meget efter det populære. Dels vil vi selv helst more os under opbygningen af stykket, og dels synes vi, at når vi nu har gjort det store arbejde, så kan vi lige så godt vise det til så mange som muligt. Og der er afsætning for den slags! 

Webmaster Poul Fl. Nielsen • Storstrøms Folketone • Juli 2018